Friday, October 15, 2010

Pengenalan

Tak tau nak update apa kat blog ni jadi aku nak show off sikit gaming gear aku yang baru siap setup ni. Boleh la habuan nak syok-syok sendiri. Bukan niat nak nunjuk2 cuma nak kongsi minat pada suatu hardware komputer, Rig aku ni cukup-cukup makan je bukanlah extreme sangat pun. Aku pilih platform Intel untuk rig gaming ni. Sesetengah berpendapat Amd better for gaming sebab murah dan laju. Biasalah taste masing2. Setiap orang ada sebab tersendiri kenapa dia pilih processer tu. Racun panas2 pun dia still dengan pendirian dia. Cuma kita sebagai user perlu bijak, pilih hardware ikut budget,kemampuan serta keperluan. Bagi aku dua2 brand processor ni ada pro & kontra masing2. AMD memang efficient + jimat, intel pulak memang sudah terkenal dgn kepantasan dan kemampuan utk lakukan multitasking job dengan serentak. Jadi bagi aku pilihan terbaik sekarang adalah Intel® Core™ i5. Rancangan awal tu cuma nak ambil C2D E8400 atau Q2D 9550 untuk permulaan ni.  Tapi fikir2 balik alang2 nk setup pc baru biar pilih yang latest sikit sebab teknologi komputer ni cepat meningkat.  Sebelum ni aku cuma ada sedikit basic dalam bab2 pc. Jadi aku banyak buat rujukan kt forum2 berkaitan tentang sesuatu hardware komputer gaming.  Aku bukannya kaki game sangat pun, cuma aku berminat sangat dengan teknologi komputer sekarang. Setiap orang ada minat dan hobi masing2.

Hampir 90% kelengkapan rig ni aku beli secara online daripada lowyat.net. Start buat pembelian pada Oktober 2009 dan lengkap keseluruhan setup pada April 2010. Apa boleh buat duit terbatas.

Processer : Intel® Core™ i5 - 750
Thermal grease: Tuniq TX-3
Motherboard : MSI P55 GD65
Power Supply: Gigabyte Odin Pro 800Watt
Cpu Cooler : Thermalright Venomous-X
Fan Cooler : Xigmatek XLF 120mm Fan - F1254 (4Unit)
Sound Card : Creative X-Fi Elite Pro
Sound : Altec Lansing VS4121
Headphones : Audio Technica ATH-PRO5V
Graphics Card : XFX HD5870
Monitor : LG 22' Flatron W2252TQ
Casing : Cooler Master HAF932
RAM : MICRON DDR3 D9KPV 2x2GB
RAM Cooler : Corsair Dominator
Keyboard : Logitech G15v2
Mouse : Logitech MX518
HDD : Seagate 1TB, Seagate 750GB,Seagate 500GB,Seagate 120GB
* TOTAL : RM6K >




No comments:

Post a Comment